0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

چیپست{chipset} یا پردازنده موبایل چیست+بهترین پردازنده موبایل 2021

۲۸ اسفند ۱۳۹۹ 1783
پردازنده گوشی موبایل

امروز می خواهیم در مورد پردازنده موبایل صحبت کنیم و به سوالات شما در این زمینه جواب دهیم.

انواع پردازنده های گوشی های موبایل کدام است؟

تفاوت ها و ویژگی های مختلف آن ها چست؟

چیپست یا پردازنده چیست؟ و چه کاری انجام می دهد؟

چند نوع پردازنده یا چیپست Chipset داریم؟

سرعت کدام یک بیشتر از بقیه است؟

در ادامه با ما همراه باشید.

پردازنده گوشی موبایل چیست؟

اگر بخواهیم یک توضیح ساده در مورد پردازنده گوشی موبایل بدهیم باید بگوییم که چیپست یا پردازنده، وظیفه کنترل همه قسمت های یک موبایل را به عهده دارد. هر چیپست موبایل از یک سی پی یو cpu تشکیل شده است که این cpu وظیفه کارهای پردازشی گوشی موبایل را انجام می دهد. همچنین چیپست از یک جی پی یو GPU تشکیل شده که این GPU در واقع کارهای گرافیکی گوشی موبایل را به عهده دارد. همینطور یک مودم دارد که وظیفه ارتباط قسمت های شبکه نسل سوم، چهارم و یا حتی پنجم گوشی را مدیریت کند. قسمتی نیز برای کنترل عملگرهای صوتی و قسمتی را هم برای بلوتوث، وای فای و … دارد.

آرم ARM نامی آشنا در پردازنده گوشی های هوشمند

یکی از اصطلاحاتی که همیشه در مورد پردازنده های موبایل در گوشی های هوشمند می شنویم ARM هست. ARM نام یک شرکت سوئدی است که تنها وظیفه آن، طراحی قسمت های مختلف یک چیپست موبایل است. این شرکت، تولید کننده پردازنده یا چیپست نیست، بلکه معماری کلی آن را طراحی کرده و آن را به صورت یک لایسنس به شرکت های بزرگ تولید گوشی موبایل یا شرکت های تولید کننده چیپست می فروشد. شرکت ARM همه طراحی های خودش را به دو شکل 32 بیتی و 64 بیتی طراحی می کند که شرکت های مختلف بسته به نیازی که دارند یکی از این ها را خریداری می کنند.

شرکت ARM در کنار طراحی قسمت های مختلف پردازنده، GPU را هم طراحی می کند و اسم بخش GPU را MALI گذاشته است. یعنی اگر شما دیدید که در پردازنده ای از جی پی یوهای با قسمت MALI استفاده می شود، متوجه می شوید که آن قسمت از چیپست توسط شرکت ARM طراحی شده است.

سریع ترین پردازنده موبایل

قسمت های سی پی یوی یک پردازنده موبایل، مثل قسمت های سی پی یوی کامپیوتر است که از تعداد زیادی ترانزیستور تشکیل شده است. این ترانزیستورها وظیفه کار پردازشی گوشی موبایل را انجام می دهند. ترانزیستورها امروزه در انداره های 14، 10، 7 و یا حتی 5 نانومتری تولید می شوند که عدد خیلی کوچکی است و هر چه این عدد کوچکتر شود، می توان در یک سطح مقطع، تعداد بیشتری ترانزیستور قرار دارد. این تعداد بیشتر ترانزیستور باعث می شود کار پرداشی گوشی سرعت بیشتری داشته باشد. یعنی می توان گفت که هر چه تعداد این ترانزیستورها کوچکتر باشد، به همان نسبت اندازه پردازنده های تولید نیز کوچکتر شده و به این ترتیب میزان مصرف باتری گوشی کاهش پیدا کند.

پردازنده گوشی هوشمند

شرکت های تولید کننده پردازنده موبایل

شرکت های زیادی در دنیا هستند که از روی همین معماری هایی که شرکت ARM طراحی می کند، اقدام به طراحی و تولید چیپست می کنند. اما از همه آنها در تولید گوشی های موبایل استفاده نمی شود. در اینجا 5 تا از معروفترین شرکت ها که در زمینه تولید چیپست فعالیت می کنند را نام می بریم.

  • شرکت کوآل کام Qualcom

مقر این کشور در کشور آمریکاست و پردازنده های تولیدی خود را با نام اسنپ دراگون روانه بازار می کند. چیپست های این شرکت همگی از طراحی شرکت ARM برای پردازنده های خود استفاده می کنند. قسمت های مختلف دیگر مثل مودم و هندسفری و دیگر بخش ها را هم خود شرکت Qualcom طراحی و تولید می کند و یک پکیج چیپستی روانه بازار می کند که در گوشی های مختلفی با تنوع خیلی زیاد از آنها استفاده می شود. مشخصات این چیپست ها به صورت ریز خیلی روی آنها نوشته می شود.

  • شرکت کره ای سامسونگ

شرکت سامسونگ خودش به صورت جداگانه و اختصاصی تولید چیپست انجام می دهد و در گوشی هایی که تولید می کند هم همان ها را استفاده می کند. این چیپست ها با نام اگزینوس Exynos تولید می شوند. قسمت پردازنده گرافیکی چیپست های تولیدی سامسونگ از هسته های طراحی شده ALM با نام MALI استفاده می کنند. اما بقیه قسمت های چیپست را خود شرکت سامسونگ طراحی می کند و به صورت یکیج های چیپست کلی در گوشی های مختلف از آن ها استفاده می شود.

زمانی که ما در مورد قسمت های مختلف چیپست صحبت می کنیم، بیشتر از قسمت های پردازنده مرکزی CPU و قسمت گرافیکی آن GPU صحبت می شود. چرا که این دو قسمت از چیپست، وظایف بیشتری نسبت به سایر قسمت های چیپست دارند و اگر اینها کیفیت و سرعت لازم را نداشته باشند شدیدا در عملکرد گوشی اختلال ایجاد می کنند.

  • شرکت چینی های سیلیکون HISILICON

این شرکت چیپست های خود را با نام هوآوی Huawei عرضه می کند. چیپست هایی که تولید می کند نیز فقط در گوشی های هوآوی استفاده می شوند.

  • شرکت مدیا تک MEDIATEK

مدیا تک یک شرکت تایوانی است و چیپست های تولید خود را با نام هلیو وارد بازار می کند. این شرکت برای بخش گرافیک چیپست های تولیدی خودش از پاور وی آر PowerVR  استفاده می کند. پاور وی آر توسط شرکت ایمجن تکنولوژی تولید می شود. مدیرعام ایمجن تکنولوژی هم یک شخص ایرانی به نام حسین یاسائی است.

  • شرکت آمریکایی اپل Apple

از بزرگترین و معروف ترین کمپانی های است که چیپست تولید می کند. این چیپست ها به طور اختصاصی برای دستگاه های تولیدی این شرکت استفاده می شود.  البته در این چیپست ها هم از هسته های پردازشی ARM استفاده می شود. در واقع شرکت اپل، اسم چیپست های خود را با نام بایونیک وارد بازار میکند و همینطور برای بخش های گرافیک خود از PowerVR  استفاده می کند که محصول شرکت ایمجن تکنولوژِی است. پردازنده های شرکت اپل از کیفیت و سرعت بالاتری نسبت به سایر پردازنده ها برخوردارند و همیشه در رده بندی چیپست ها، رده اول را به خودشان اختصاص می دهند.

رده بندی پردازنده های موبایل در سال 2021

البته نکته لازم به ذکر این است که در رده بندی چیپست ها خیلی نمی توان به رتبه هایی که هر ساله یا هر شش ماه یک بار منتشر می شود اعتنا کرد. چرا که چیپست ها با توجه به مدل خود و اینکه در چه نوع گوشی ای استفاده می شوند و اینکه چه نوع سیستم عاملی در ساخت آنها به کار رفته، خیلی متفاوت هستند. خصوصا اینکه چندی پیش هم مشخص شد که نرم افزارهایی که سرعت گوشی موبایل را اندازه می گرفتند، شرکت سامسونگ یک سری دستکاری هایی در این نرم افزارها انجام می داده است که نمره ای که به عملکرد کلی دستگاه داده می شود را دستکاری می کند. بنابراین خیلی هم نمی شود به این رده بندی ها استناد کرد. یعنی خیلی دقیق گفت که بهترین پردازنده های موبایل هر ساله کدام ها هستند.

بهترین پردازنده موبایل 2021

البته با توجه به آخرین رده بندی هایی که انجام شده است، چیپست های تولیدی شرکت اپل در رده نخست قرار دارند و به عنوان بهترین پردازنده موبایل شناخته شدند. چیپست های کوآل کام در رده دوم و چیپست های سامسونگ در رده سوم قرار دارند.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0